Miejscowości

Szlak turystyczne w Bieszczadach: Zagórz - Krysowa

Napisał
Klasztor w Zagórzu Klasztor w Zagórzu Piotr Kutiak

Szlak zielony z Zagórza przez Lesko na Krysową jest swoistym korytarzem, który wprowadza turystę z przedsionka Bieszczadów zwanego Pogórzem Bieszczadzkim w Bieszczady Wysokie. Wędrówkę rozpoczynamy w Zagórzu, w dolinie Osławy a kończymy u stóp Połoniny Wetlińskiej. Szlak zielony prowadzi głownie przez ostępy leśnie i mateczniki skryte w Bieszczadach Niskich, jednakże sporo jest tu polan widokowych, gdzie podziwiać możemy dolinę Osławy, Solinki, Zalew Soliński i Myczkowecki, Góry Słonne i bieszczadzkie połoniny.
Prowadzi przez kilka cennych i wartych uwagi form ochrony przyrody. Pierwszy etap wędrówki pozwala poznać Wschodniobeskidzki Obszar Chronionego Krajobrazu i rezerwaty:  "Przełom Sanu pod Grodziskiem, "Nad Jeziorem Myczkowieckim" oraz "Sine Wiry". W połowie trasy wkracza w Rezerwat Biosfery "Karpaty Wschodnie" oraz obszary Ciśniańsko- Wetliśńkiego Parku Krajobrazowego i obszaru Natura 2000 Bieszczady PLC180001. Przy pokonywaniu szlaku w okolicach Bereźnicy Niżnej należy uważać na wiosenne roztopy i ulewne deszcze. Niewielki potok zmienia się w rwącą rzekę.

DSC 0091
Przebieg szlaku: Zagórz PKP – Gruszka 583 m n.p.m. - Lesko -  Kamień Leski – Glinne – Leśnictwo szkółkarskie Kostryń - Czulnia 576 m n.p.m. - Zwierzyń – rezerwat „Przełom Sanu pod Grodziskiem” – rezerwat „Nad Jeziorem Myczkowieckim” - Bereźnica Niżna – przejście przez potok Bereźniczka  – Myczków - Wierchy 635 m  - Polańczyk – Rybne - Wołkowyja - Górzanka– Kamień 618 m n.p.m. - Bukowiec – Monaster 565 m n.p.m. – Terka – przełęcz Szczycisko 629m n.p.m. – Żołobina 780m n.p.m. – Bukowina 922m n.p.m.– Krysowa 840 m n.p.m. (węzeł szlaków).

Długość szlaku: ok. 60 km

Terka - Przełecz Szczycisko: 5,5
Przełecz Szczycisko - Bukowina: 4
Bukowina - Krysowa: 2,5

Czas przejścia: w górę szlaku 18,5 godz, w dół 17,5 godz.

Zagórz - Przełęcz pod Gruszką: ↑02:30, ↓ 02:00
Terka - Przełecz Szczycisko:  ↑01:40, ↓ 01:25
Przełecz Szczycisko - Bukowina:  ↑01:25, ↓ 01:30
Bukowina - Krysowa: ↑00:40, ↓ 00:50

Suma podejść: w górę szlaku 2390m, w dół 1570m.

Zagórz - Przełęcz pod Gruszką: ↑ 220, ↓ 20
Terka - Przełecz Szczycisko: ↑ 300, ↓ 130
Przełecz Szczycisko - Bukowina: ↑ 380, ↓  80
Bukowina - Krysowa: ↑ 10, ↓ 110

Na dworcu PKP w Zagórzu rozpoczyna swój bieg szlak oznakowany kolorem zielonym. Pokrywa się on często z Szlakami Papieskimi, gdyż wędrował nim Karol Wojtyła. W Zagórzu doprowadza nas na wzgórze Marymont z ruinami Klasztoru Karmelitów Bosych, po czym  przechodzi przez Osławę do greckokatolickiej cerkwi w Wielopolu, by następnie piąć się na grzbiet Gruszki 583 m n.p.m. Schodzi on następnie do miejscowości Huzele  (obok wyciągu narciarskiego) by potem przekroczyć most na Sanie i udać się do Leska. Wędrując szlakiem zielonym w Lesku zobaczymy zamek, kościół parafialny, synagogę oraz kirkut. Za tym ostatnim znaki zielone prowadzą nas ulicą Źródlaną  do źródełek mineralnych. Kierując się za oznakowaną trasą w kierunku południowo-wschodnim, wychodzimy na otwarty teren gdzie podziwiamy widoki na Góry Słonne i Pogórze Bieszczadzkie z dominującym w krajobrazie masywem Czulni. Przekraczamy drogę by przywitać się za chwilę z majestatycznym pomnikiem przyrody nieożywionej - Kamieniem Leskim. Miejsce to upamiętnił Aleksander Fredro swoim dzienniku "Trzy po trzy". Oddział PTTK w Lesku umieścił na Kamieniu tablicę z cytatem wspomnianego pisarza: "Za Liskiem stanęliśmy i oglądali na szczycie pagórka ogromny ułom skalny. Nie widać na nim ręki ludzkiej, a jednak ze swego kształtu zdaje się być cząstką jakiegoś gmachu. Różne o tym kamieniu biegają powiastki. Jedna cudowniejsza od drugiej".
Za Kamieniem Leskim zielony szlak pokonuje dolinkę potoku i wychodzi na drogę Lesko - Glinne (Duża Obwodnica Bieszczadzka) by następnie odbić w prawo. Idziemy asfaltową drogą prowadzącą przez Leśnictwo Szkółkarskie Kostryń. Następnie trawersujemy górę Czulnię 576 m n.p.m i schodzimy jej wschodnim stokiem do Zwierzynia (przy Ośrodku Wczasowym "Uroczysko"). Kolejnym etapem szlaku zielonego jest przejście przez most na "martwym” Sanie, za nim mijamy dawną murowaną cerkiew i drewnianą chałupę w typie doliniańskim. Idziemy drogą biegnąca wzdłuż Sanu, gdzie po obu stronach towarzyszy nam Droga Krzyżowa prowadząca do Cudownego Źródełka w Zwierzyniu. Wchodzimy na Grodzisko 552 m n.p.m. Znajduje się tu rezerwat "Przełom Sanu pod Grodziskiem". Schodzimy z Grodziska w dolinę potoku Bereźniczka. Po chwili jesteśmy w opuszczonej wsi Bereźnica Niżna. Zbaczając 150 m na lewo od szlaku dotrzemy do starego cmentarza. Dochodzimy do brodu na potoku Bereźniczka, przechodzimy i kierujemy się dalej drogą przez las do Myczkowa. Drogą Hoczew - Polańczyk (Mała Obwodnica Bieszczadzka) docieramy do dwóch świątyń: kościoła i dawnej cerkwi. Szlak odbija tu w prawo wiodąc ulicą wzdłuż zabudowań. Podejście przez łąki i las prowadzi na widokowy szczyt Wierchy 635 m n.p.m. rozpościera się stąd widok na Zalew Soliński i okoliczne wzgórza. Ta urokliwa panorama Bieszczady Niskie towarzyszy nam podczas wędrówki na sąsiadujące szczyty 584 m n.p.m., Przełęcz pod Pliszem 550 m n.p.m. oraz Plisz 584 m n.p.m. Schodzimy do  Wołkowyi w okolice Domu Wypoczynkowego Rancho. Skręcamy w prawo i idziemy drogą asfaltową  w stronę Górzanki. w połowie wsi szlak skręca w lewo na wzgórze 588 m n.p.m. i wspina się na szczyt Figura 625 m n.p.m. Wędrujemy tu przez las by zejść łąką do Bukowca (węzeł z szlakiem spacerowym na Korbanię 894 m n.p.m.). Za Bukowcem szlak trawersuje szczyt 564 m n.p.m. i opada do doliny Solinki. Przekraczamy most i kierujemy do wsi Terka. Na skrzyżowaniu za cerkwiskiem i cmentarzem skręcamy w prawo. Pokonujemy stoki Beredycia 632 m n.p.m., grzbiet szczytu 681 m n.p.m. po czym trawersujemy szczyt Połomy 776 m n.p.m. Przemierzamy las bukowy wzdłuż granicy rezerwatu "Sine Wiry" do Przełęczy Szczycisko 629 m n.p.m. Trawersujemy Szczyciska 738 m n.p.m. Maszerujemy przez las  jodłowo-bukowy zdobywając. Żołobnicę 780 m n.p.m. Zmierzając dalej towarzyszyć nam będzie granica Bieszczadzkiego Parku Narodowego, gdzie kolejno będziemy zdobywać" Bukowinę 911 m n.p.m., Siwarwnę 924 m n.p.m. i docieramy na Krysową 840 m n.p.m. (węzeł z szlakiem czarnym Przełęcz pod Jawornem - Przełęcz Orłowicza).

Piotr Kutiak
www.przewodnik-bieszczady.pl

Kategoria: Okolice Sanoka
piotr

Przewodnik górski beskidzki ( nr leg. 469/07), przewodnik Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Odznaczony medalem "ZASŁUŻONY DLA TURYSTYKI" przez Ministra Sportu i Turystyki w 2009r. Wiceprezes Okręgu Bieszczadzkiego Ligi Ochrony Przyrody i członek zarządu Stowarzyszenia Przewodników Turystycznych "Karpaty". Koordynator regionalny punktu konsultacyjnego Porozumienia Karpackiego "Karpaty Naszym Domem" na obszarze województwa podkarpackiego.

Strona: www.przewodnik-bieszczady.pl
Pogoda Cisna z serwisu

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń

Nasz kanał YouTube

Artykuły

Atrakcje w Bieszczadach

Ciekawe miejsca w Bieszczadach

Cerkwie, koscioły i cmentarze w Bieszczadach

Szlaki turystyczne w Bieszczadach

Ciekawostki

Ciekawi ludzie w Bieszczadach

Kontakt

Bieszczadzki Portal Turystyczny wbieszczadach.net Redaktor Naczelny Piotr Kutiak 663 740 066